Dag 3 - sightseeing Hanoi

5 januari 2019 - Hanoi, Vietnam

Lekker uitgeslapen vanmorgen. En dat was ook wel nodig na 2 inspannende dagen. Het ontbijt leek wel op een complete warme maaltijd, maar wij hielden het gewoon bij brood en een ei.

Om 9.00 uur vertrek per bus naar het mausoleum van Ho Chi Minh. Een indrukwekkende ervaring: met heel veel anderen netjes in een rij, twee aan twee,  twee stoeptegels breed naast elkaar, handen uit je zakken, pet  af, vooral geen foto's maken, geen tassen en niet stilstaan maar doorlopen. En iedereen doet braaf wat er wordt opgedragen. Uiteindelijk heb je dan het gebalsemde lichaam van de grote leider gezien.

Daarna naar het park waar Ho geleefd en gewerkt heeft. Zijn paalwoning met werk- en slaapkamer, zijn theetuin en de garage met zijn auto's.

Ook nog even bij de One Pillar Pagoda geweest, een duizend jaar oude boeddhistische tempel gebouwd op 1 paal.

Toen naar de de Tempel van de Literatuur, de eerste en eveneens meer dan 1000 jaar oude universiteit van Vietnam, waar de leer van de wijsgeer Confucius centraal stond.

Tegen de middag weer de bus in waarna we werden we afgezet bij het "Meer van het teruggegeven Zwaard." Een flinke wandeling door de voormalige Franse wijk, met daarna een gezamenlijke lunch. Die leek wel wat op een compleet diner overigens.

En dan het hoogtepunt: bijna en uur lang in een fietstaxi door de overvolle straten en het chaotische verkeer van Hanoi. Gek genoeg voel je je daarbij eigenlijk best wel veilig.

Er was nog tijd voor het bijwonen van een voorstelling van het Waterpoppentheater. Even een stukje cultuur proeven. Diverse leden van ons reisgezelschap hebben daar helaas niet veel van gezien. De vermoeide oogjes vielen al snel dicht.

Het diner hebben we gebruikt bij de Italiaan. Na heel veel Vietnamees eten smaakt een pizza of lasagne ook best wel een keer lekker.

1. Willy:
    5 januari 2019
    Genieten maar! Leuk jullie verslagen.
    Liefs!
  2. Jomanda hagen:
    5 januari 2019
    Super leuk dat je ons zo op de hoogte hou erg leuk veel plezier saampjes maar dat gaat wel goed komen zo te zien😘🙋
  3. Diana Hissink:
    6 januari 2019
    Als de reizigersdiaree toeslaat: alleen nog maar thee drinken!