Dag 7 - Quang Binh

9 januari 2019 - Quảng Bình, Vietnam

Iedere morgen dezelfde vaste opstartprocedure: 1.weksignaal, 2. na 45 minuten: koffer buiten de kamer voor de busboyy,ü 3. na weer 45 minuten: vertrek.

Vanmorgen: 6.30 gewekt, 7.15 koffer buiten en 8.00 vertrek. Tijd zat om in anderhalf uur te douchen, ontbijten enz.

De eerste stop is na een uurtje rijden in een klein plaatsje voor een bezoek aan de lokale overdekte markt. Overdekt is trouwens een ruim begrip. Binnen de overkapping regent het bijna net zo hard als daarbuiten. Behalve kleding en prullaria is het vooral een versmarkt. Dat betekent dat alles ook echt vers is. Alles leeft nog. De kippen, de vissen, de kreeften, de kikkers, en alles wordt ter plekke voor je geslacht. Nederlanders lijken daar wel wat moeite mee te hebben.

L. heeft er een leuke originele vietnamese bromfietshelm gekocht. Zal wel niet goedgekeurd zijn voor gebruik in Nederland maar toch leuk voor de sier.

De volgende stop is Dong Loc, een oorlogsmonument aan het begin van de Ho Chi Minh trail, waar in 1968 10 Vietnamese vrouwen omkwamen bij een Amerikaans bombardement. Indrukwekkend om te zien wat deze oorlog voor ellende heeft veroorzaakt.

Verder op de Ho Chi Minh trail, bekend als de belangrijkste aanvoerroute voor soldaten en materieel vanuit het noorden naar het zuiden. Dwars door de bergen het binnenland in, richting grens met Laos. Het schoot niet echt op. Overstekende koeien, aardverschuivingen, bomen op de weg die we zelf als reizigers aan de kant moesten trekken, we zijn 4,5 uur onderweg geweest.

Om 15.00 dan eindelijk een snelle lunch in Phong Nha National Park en aansluitend een tocht in een (gelukkig overdekte) motorboot, eerst over de rivier en daarna, ook met de boot, in een grottencomplex.

Het was al bijna donker toen we vertrokken voor de laatste etappe naar ons overnachtingsadres, een prachtig soort van bungalowpark, Chay Lap Farm Stay, midden in de bush bush. Ook dit keer weer prima kamers. Compliment Fox!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade