Dag 8 - Hue

10 januari 2019 - Hue, Vietnam

Alweer een week onderweg vandaag. 's Morgens is er dit keer geen activiteit gepland. Voor de liefhebbers is er eventueel nog weer een bezoek aan een grot, maar wij besluiten maar een keertje thuis te blijven. Bij de receptie zijn fietsen te leen en we gaan een uurtje fietsen de binnenlanden in.

Rustig begonnen dus aan de dag maar daarna nog een heel druk vervolg. Om 12.30 na de lunch vertrekken we en tegen 15.00 uur komen we aan in Vinh Moc, een plaats aan de kust. Hier staat een bezoek aan het ondergrondse tunnelstelsel op het programma. Deze streek is in de laatste oorlog heel zwaar gebombardeerd, per inwoner maar liefst 7 ton aan bommen. Om zichzelf te beschermen hebben de inwoners een compleet gangenstelsel onder de grond aangelegd waar ze konden overleven. We hebben zelf ervaren dat dat echt geen pretje moet zijn geweest. Donker, krap, klein, vochtig, benauwd, je bent blij als je er weer uit kunt.

Op naar de volgende stop: de gedemilitariseerde zone rond de 17e breedtegraad die jarenlang de grens vormde tussen het communistische noorden en het westers georiënteerde zuiden. Een leuk museumbezoek en daarna lopend over de Hien Luong brug die noord en zuid verbond.

Om 17.30 weer verder naar Hue, waar bij aankomst tegen 19.00 uur de fietstaxis klaar stonden voor een toer langs en over de Parfumrivier en rond de oude keizerlijke citadel. Prachtig die verkeerschaos om je heen. De taxi's hebben ons afgezet bij een restaurant voor het gezamenlijk diner, en nu, 21.30 uur, zijn we dan eindelijk op onze kamer.

Even een verhaaltje maken en dan snel naar bed.